دکتر زنان

دانستنی های زنان و هرآنچه باید در مراقبت های زنانه بدانید

دکتر زنان

دانستنی های زنان و هرآنچه باید در مراقبت های زنانه بدانید

عفونت های زنان



همه چیز درباره عفونت‌های زنان

دارچین: «عفونت‌های زنان» یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زنانه است که بی‌توجهی به بهداشت فردی و همچنین کوتاهی در درمان آن می‌تواند عوارض قابل توجهی به بار آورد و حتی تا مرحله ناباروری پیش رود. استفاده طولانی مدت از لباس‌ها و بویژه شلوارهای تنگ مخصوصا در فصل گرما از جمله هشدارهایی است که متخصصان آن را عاملی برای ابتلا و عود مجدد عفونت‌های زنانه و سخت شدن روند درمان می‌خوانند.


 


«شایع‌ترین بیماری دستگاه تناسلی زنان در کشور ما عفونت است که به دو نوع عفونت‌های بخش‌های تحتانی و بخش‌های فوقانی تقسیم می‌شود. بخش تحتانی شامل قسمت خارجی، دهانه رحم و واژن می‌شود و ناحیه رحم، لوله‌ها و ناحیه لگنی بخش‌های فوقانی را تشکیل می‌دهند.»

عفونت‌ها را جدی بگیرید

 عفونت‌های ناحیه لگنی در صورت درمان‌ نشدن در نهایت به داخل شکم منتشر خواهند شد: «بنابراین اهمیت این موضوع در این است که اگر ما عفونت‌های بخش‌های تحتانی را جدی نگیریم و آنها را درمان نکنیم، عوارضی در این نواحی ایجاد می‌شود. اگر این عفونت‌ها به بخش‌های فوقانی نفوذ کنند، عفونت لگنی که اتفاق می‌افتد عوارض زیادی برای خانم‌ها به دنبال دارد.»

 «یکی از این عوارض، نازایی است که در نتیجه چسبندگی لوله‌ها اتفاق می‌افتد و حاملگی خارج از رحم نیز از دیگر عوارض است. ممکن است با ایجاد چسبندگی داخل شکم، چرک داخل شکم ریخته شود که علائم شکم حاد را ایجاد می‌کند. با این شرایط ممکن است زنان دچار تب‌های بالا و آبسه در شکم شوند که گاه نیاز به جراحی و تخلیه پیدا می‌کنند.»

 «عود یکی دیگر از عوارض این بیماری است، چون خانمی که یکبار دچار این مشکل شود احتمال ابتلا در دفعات بعد نیز وجود دارد. بنابراین لازم است خانم‌ها علائم این بیماری حتی اگر خفیف باشد را جدی بگیرند و با درمان به موقع آن دچار عوارض بعدی نشوند.»

شایع‌ترین نوع عفونت بخش‌های تحتانی دستگاه تناسلی، عفونت‌های قارچی هستند که در شرایطی به وجود می‌آید که تعادل میکروب‌ها در واژن به هم می‌خورد، «این بیماری در مناطق گرمسیر شایع‌تر است و در فصول گرم هم بیشتر اتفاق می‌افتد. اگر یک خانم بهداشت خود را رعایت و لباس زیر خود را مرتب عوض نکند، بدنش مرطوب باشد و به مدت طولانی لباس‌های تنگ به تن داشته باشد، این عفونت در او عود می‌کند و درمان‌پذیر نخواهد بود.»

«به جز عفونت‌های قارچی، عفونت‌های دیگری هم هستند که واژن را درگیر می‌کنند و دهانه رحم را دچار مشکلاتی می‌کنند. برای مثال دهانه رحم زخم می‌شود و علاوه بر اینکه عفونت به سمت بالا می‌رود ممکن است تغییراتی در سلول‌ها ایجاد شود و ضایعات قبل از سرطان بروز کند. معاینه دقیق، پاپ‌اسمیرهای مرتب سالانه و پیگیری مشکل تا درمان قطعی از وظایف خانم‌ها در صورت ابتلا به عفونت است. سوزش، خارش و ترشحات غیرعادی از علائم اولیه عفونت‌هاست.»

  نحوه درمان این عفونت‌ها : «یکی از انواع درمان عفونت‌ها درمان آنتی‌بیوتیکی است. در بعضی موارد همسر خانم هم حتما باید درمان شود، چون میکروبی است که امکان انتقال از همسر نیز وجود دارد. در صورت ابتلا به عفونت‌های لگنی شرایط پیچیده‌تر می‌شود. بعد از درمان سرپایی این عفونت اگر بیمار تب‌دار باشد، حال عمومی خوبی نداشته باشد و نتواند آنتی‌بیوتیک خوراکی مصرف کند؛ نیاز به بستری است و بعد از بهبود این علائم به درمان با داروهای خوراکی ادامه داده می‌شود.»



آیا مصرف مکمل های ویتامینی خطرناک است؟


آیا مصرف مکمل های ویتامینی خطرناک است؟


کمبود ویتامین C موجب از دست رفتن دندان، آکنه،‌ خستگی و حتی مرگ می‌شود.


مردم معمولا اگر احساس بیماری و کسالت نکنند آنتی‌بیوتیک‌ نمی‌خورند اما بسیاری از آنها به رغم عدم نیاز بدنشان از انواع مکمل‌های ویتامینی استفاده می‌کنند. در حالی که در بیشتر مواقع تنها عوارض مصرف بی‌رویه و غیرضروری ویتامین‌ها هدر دادن پول است و ویتامین مازاد بدن به راحتی از راه ادرار دفع می‌شود اما مصرف میزان افراطی ویتامین‌های غیرضروری با پیامدهای جدی برای سلامتی همراه است. گاهی افراد با این سوال روبرو می‌شوند که آیا مصرف زیاد مکمل‌های ویتامینی می‌تواند کشنده هم باشد؟ 

 

مدیکال دیلی طی مقاله‌ای که دراین‌باره منتشر کرده، آورده است: ویتامین‌ها ترکیب‌های ارگانیکی به حساب می‌آیند که میزان محدودی از آنها برای سلامت بدن ضرورت دارد. بدن به طور معمول میزان ضروری آنها را از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کند اما در برخی مواقع فرد با کمبود ویتامین‌ها مواجه می‌شود که البته تشخیص آن به عهده متخصص و پس از انجام آزمایشات لازم است. 

«ماریسا پولئو»، متخصص تغذیه از پنسیلوانیا گفت: مصرف میزان زیادی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها پیامدهای منفی به دنبال دارد. اگرچه بسیاری از ویتامین‌های قابل حل در آب زمانی که به میزان زیادی مصرف شوند دفع می‌شوند اما انواع دیگر آنها در بدن باقی می‌مانند. این ویتامین‌ها می‌توانند سمی شوند و عوارض جانبی جدی برای بدن داشته باشند.  

 

عوارض مصرف بی‌رویه برخی از پرمصرف‌ترین ویتامین‌ها به شرح زیر است: 

 

آهن: 

کم خونی بیماری است که به دلیل نبود میزان کافی گلبول‌ قرمز در خون بوجود می‌آید. گلبول‌های قرمز مسئول رساندن اکسیژن کافی به بافت‌های بدن هستند. این کمبود در میان زنان شایع تر است و می‌تواند موجب بروز علائمی همچون خستگی و احساس کسالت شود. پزشکان به افراد توصیه می‌کنند خود اقدام به تشخیص این بیماری نکرده و به خصوص از خوددرمانی پرهیز کنند. مازاد آهن غیرضروری در بدن انباشته می‌شود و می‌تواند به سطح سمی افزایش پیدا کند. همچنین زیاده روی در مصرف آهن با گذشت زمان موجب تغییر رنگ پوست، بزرگ شدن کبد، درد شکمی، ریتم نامرتب قلب و عوارض دیگر می شود. در زنان باردار مصرف میزان فزاینده‌ای از آهن شایع است. یک تحقیق در هند نشان می‌دهد مصرف بالای آهن در زنان سالم می‌تواند به مشکلاتی همچون تولد نوزاد با وزن پایین، تولد نوزاد نارس، رشد ناقص جنین منجر شود. پزشکان به افراد توصیه می‌کنند به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن 20 میلی گرم آهن مصرف کنند و مصرف میزان بیشتری از آن می‌تواند منجر به درد شکم، استفراغ، تند شدن نفس و حتی کما شود. 

 

ویتامین C: 

این ویتامین بدون شک یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع ویتامین‌ها به حساب می‌آید. کمبود ویتامین C موجب از دست رفتن دندان، آکنه،‌ خستگی و حتی مرگ می‌شود. همچنین مصرف ویتامین C می‌تواند با سرماخوردگی مقابله کند. توصیه می‌شود تامین ویتامین C‌ مورد نیاز بدن از طریق مصرف مواد خوراکی حاوی آن تامین شود. به گفته پزشکان مصرف پیش از حد ویتامین C خطری را متوجه فرد نمی‌کند. به طور معمول محدوده مصرف ویتامین C‌ حدود 2000 میلی‌گرم در نظر گرفته می‌شود. اگرچه مصرف زیاد این ویتامین کشنده نیست اما افرادی که در طول یک روز این میزان ویتامین را مصرف می‌کنند ممکن است دچار علائمی چون استفراغ، سردرد،‌ بی‌خوابی و ترش کردن شوند. هرچند مصرف بیش از 1000 میلی گرم از این ویتامین نیز می‌تواند منجر به اسهال شود. 

 

ویتامین A: 

این ویتامین به دلیل تاثیرگذاری بر قدرت بینایی شناخته شده است. همچنین به شکل گیری و حفظ سلامت پوست، دندان،‌ بافت اسکلتی و نرم بدن کمک می‌کند. بررسی‌ها حاکی از آن است افرادی که میزان کافی ویتامین A دریافت نمی‌کنند بیشتر مستعد بیماری‌های عفونی و اختلالات بینایی هستند. با این حال مصرف بیش از حد ویتامین A با عوارض جانبی همچون حالت تهوع، اسهال،‌ استفراغ، از دست رفتن اشتها، خستگی، سردرد، تاری دید، درد استخوان،‌ از دست رفتن مو و آسیب دیدن کبد همراه است. حتی مقدار زیاد آن در افراد سیگاری خطر بروز سرطان ریه را تشدید می‌کند. یکی از مشکلات مصرف بیش از حد ویتامین A‌ این است که میزان مازاد آن از بدن دفع نمی‌شود بلکه در کبد انباشت می‌شود. 

 

مولتی ویتامین‌های پاستیلی میوه‌ای: 

بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف میزان بالایی از این نوع ویتامین‌ها برای سلامت خوب نیست. به طور کلی مصرف بیش از حد مولتی‌ویتامین‌ها به خودی خود خطرناک است حتی اگر به شکل مولتی‌ویتامین‌های پاستیلی میوه‌ای باشد که اغلب نیز برای اطفال تجویز می‌شوند. بنابراین گاهی مصرف بدون کنترل و نظارت یک ویتامین ساده می‌تواند فرد را تا مرز کُما ببرد و جان او را به خطر بیاندازد. پس نوبت بعد اگر تصمیم گرفتید مکمل ویتامینی بخرید توصیه می‌کنیم برای این که سلامت خود را به خطر نیاندازید حتما به یک متخصص مراجعه کرده و طبق تجویز او، ویتامین مصرف کنید.



افزایش احساس سیری با مصرف گردو



افزایش احساس سیری با مصرف گردو


به مزایای مصرف گردو و ارزش تغذیه ای آن در مطالب قبلی اشاره های زیادی کرده ایم. این دانه روغنی فایده های زیادی برای سلامتی ما دربر دارد و می تواند باعث کنترل هوس های غذایی ما شود. می توانید به راحتی هوس های غذایی خود را کنترل کرده و باعث کاهش وزن خود شوید. با مصرف گردو احساس سیری به شما دست میدهد که می تواند مانع افزایش اشتهای کاذب شما شود.


گردو به عنوان یک میان وعده دوستدار قلب شناخته شده است، اما مطالعه‌ای جدید نشان داده است که این ماده غذایی می تواند به افرادی که رژیم دارند در کنترل هوس‌های غذایی کمک کند.


به نقل از “مدیکال دیلی”، مغزهای خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های خوب هستند. از این رو، یکی از مواد غذایی عالی برای هر فرد سالم محسوب می‌شوند. افرادی که رژیم دارند به مواد غذایی دوستدار قلب که از محتوای پروتئین سود می برند، به عنوان یک میان وعده که احساس سیری را در آنها ایجاد می کند، نیاز دارند، اما نتایج مطالعه ای جدید نشان داده است که مشخصات تغذیه ای مغزهای خوراکی تنها دلیل برای تبدیل کردن آنها به گزینه ای خوب برای کاهش وزن نیستند.


پژوهشی که در نشریه Diabetes, Obesity and Metabolism منتشر شده است، نشان می‌دهد که گردو ناحیه‌ای در مغز را فعال می‌کند که با کنترل گرسنگی و هوس‌های غذایی پیوند خورده است. این برای نخستین بار است که یک پژوهش نشان می‌دهد مغزهای خوراکی ممکن است به واقع روش کارکرد مغز را تغییر دهند و احتمالا از هوس‌های غذایی پیشگیری کنند.


ما اغلب درباره تاثیر آن چه می‌خوریم بر فعالیت مغز فکر نمی‌کنیم. تا پیش از این، مطالعات صورت گرفته نقش مصرف گردو در احساس سیری افراد را نشان داده بودند، اما مشاهده شواهدی مبنی بر ایجاد تغییر در فعالیت مغز مرتبط با نشانه‌های غذایی بسیار شگفت آور بوده است.


طی این مطالعه ۱۰ شرکت کننده که به عنوان افراد چاق در نظر گرفته می‌شدند، طی دو دوره پنج روزه مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. طی یک دوره، همه شرکت‌کنندگان اسموتی‌هایی که در تهیه هر یک از آنها ۴۸ گرم گردو استفاده شده بود را روزانه مصرف کردند. در دوره بعد شرکت کنندگان یک اسموتی فاقد گردو را مصرف کردند، اگرچه از نظر تغذیه‌ای و همچنین عطر و طعم شرایطی مشابه بااسموتی گردو داشت. این مطالعه به صورت تصادفی انجام شد، از این رو، شرکت کنندگان و پژوهشگران از این مساله که کدام اسموتی حاوی گردو است، مطلع نبودند. در روز آخر دوره‌ها، از هر یک از شرکت کنندگان تصویربرداری fMRI صورت گرفت. این کار به پژوهشگران اجازه می‌داد میزان تغییرات در مغز را با مشاهده سطوح اکسیژن شناسایی کنند. در همین راستا، هنگامی که یک ناحیه فعال‌تر بود، اکسیژن بیشتری برای کمک در آن قسمت وجود داشت.


طی تصویربرداری fMRI تیم پژوهشی تصاویری از غذاهایی مانند همبرگر و دسرها و تصاویر خنثی از گل‌ها و سپس غذاهایی که موجب هوس‌های غذایی نمی‌شوند، مانند سبزیجات، را به شرکت کنندگان نشان دادند. همان گونه که انتظار می‌رفت افراد به تصاویر غذاهای ناسالم واکنش نشان دادند، اما این واکنش آن چیزی نیست که احتمالا به آن فکر می‌کنید. ناحیه‌ای در مغز به نام اینسولا راست که با کنترل هوس‌های غذایی مرتبط است هنگام تماشای غذاهای ناسالم اما خوشمزه در افرادی که اسموتی گردو مصرف کرده بودند، فعال‌تر بود.


جدا از کنترل هوس‌های غذایی، مصرف گردو با بسیاری فواید سلامت دیگر پیوند خورده است، که از آن جمله می‌توان به مبارزه با التهاب، کاهش کلسترول بد، پیشگیری از تشکیل پلاک و پشتیبانی از استخوان‌ها و سیستم ایمنی سالم اشاره کرد.



کاهش وزن با گردو




با کمک گردو وزن خود را کاهش دهید


گردو یکی از منابع غذایی است که سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ می باشد. مصرف گردو می تواند خطر ابتلا به چاقی و به طبع دیابت را کاهش دهد. ترکیبات موجود در گردو نقش موثری درکاهش اشتها دارند. کارشناسان تغذیه و سلامت معتقدند که مصرف گردو به مقدار متعادل می‌تواند شیوه موثری برای کاهش وزنباشد.


در این بررسی متخصصان به مطالعه روی ۹ بیمار مبتلا به چاقی پرداختند که برای مدت پنج روز متوالی از نوشیدنی اسموتی که حاوی ۴۸ گرم گردو بود یا نوشیدنی دیگری که طعم و میزان کالری مشابهی داشت مصرف کردند. متخصصان سپس مغز این افراد را در زمان تماشای تصاویری از خوراکی‌های چرب، کم چرب یا عکس‌هایی خنثی از صخره و درخت بررسی کردند.


متخصصان آمریکایی دریافتند مصرف نوشیدنی اسموتی حاویگردو موجب فعال شدن بخش “اینسولا” در مغز می‌شود که درکنترل اشتها نقش دارد.


همچنین مصرف گردو باعث می‌شود شیوه‌ای که مغز خوراکی‌ها را پردازش می‌کند، تغییر دهد و در نتیجه بر میزان اشتها تاثیر بگذارد



حد اکثر لبنیات مجاز در طی بارداری



حداکثر لبنیات مجاز در طی بارداری


مصرف لبنیات برای مادران در دوران بارداری باید متناسب با وزن آنها باشد.



حداکثر لبنیات مجاز در دوران بارداری 3 لیوان شیر یا ماست بوده که هر لیوان ماست معادل با 3 لیوان دوغ است.



مصرف لبنیات به وزن مادران بستگی دارد. اگر این میزان باعث افزایش وزن آنها شود باید از ماست کم چرب و در صورت کم وزنی از ماست پرچرب استفاده کنند. با این شرط که مشکلات دیگری برایتان به وجود نیایند.



به طور دقیق و صد درصد هیچ مواد غذایی موجود نیست که در سقط جنین موثر باشد. برخی گیاهان نظیر گل بانونه و سوداب که به صورت دم کرده مصرف می‌گردد می‌توانند تا حدودی منجر به سقط جنین شود.



 از جمله عوامل دیگری که در سقط جنین موثرند، می‌توان به حرکت، عدم نگه‌داری و مراقبت در 3 ماهه اول و سابقه سقط جنین اشاره نمود.



 مصرف سیگار به شدت وزن نوزاد  را کاهش دهد.