دکتر زنان

دانستنی های زنان و هرآنچه باید در مراقبت های زنانه بدانید

دکتر زنان

دانستنی های زنان و هرآنچه باید در مراقبت های زنانه بدانید

سقط جنین + عوارض



سقط جنین 


سقط خودبخودی جنین  فرآیندی طبیعی است که در بارداری ناموفق پیش می آید. اما سقط عمدی جنین با استفاده از دارو یا دیگر مواد یا عمل جراحی که باقیمانده محتویات رحمی را پاک سازی می کند، اتفاق می افتد.


سقط جنین اگر به طور غیر ارادی و خودبخود صورت گیرد، عارضه جسمی شدیدی به همراه ندارد، یعنی زنان باردار باید توجه داشته باشند که بروز هر گونه خونریزی رحمی در این افراد غیرطبیعی است و بایستی علت آن توسط پزشک متخصص زنان بررسی شود. البته باید گفت در اکثر موارد، خونریزی در سه ماهه اول حاملگی، نشان دهنده سقط جنین است.


 


ولی سقط عمدی جنین خطراتی را برای سلامتی مادر به همراه دارد. در این مطلب تعدادی از عوارض مهم مرتبط با سقط عمدی جنین را برایتان می گوییم.


 


1- مرگ: از جمله عللی که به مرگ مادر در اثر سقط جنین منجر می شوند، می توان به خونریزی، عفونت، آمبولی، بیهوشی و حاملگی خارج رحم اشاره کرد.


 


2- سرطان پستان: با سقط جنین خطر سرطان پستان تقریبا دو برابر می شود.


 


3- سرطان دهانه رحم، تخمدان و کبد: زنانی که یک بار سقط انجام داده اند در مقایسه با زنانی که سقط انجام نداده اند، بیشتر دچار سرطان دهانه رحم می شوند. افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و کبد نیز با سقط های منفرد یا متعدد گزارش شده است.


افزایش ابتلا به سرطان به دنبال سقط، با تغییرات هورمونی غیرطبیعی که بارداری را خاتمه می بخشد و تخریب درمان نشده دهانه رحم مرتبط است.


سقط جنین، خطر جفت سرراهی (پایین آمدن جفت در رحم مادر) در بارداری های بعدی را 7 تا 15 برابر بیشتر می کند


4- سوراخ شدن رحم: 2 تا 3 درصد زنانی که سقط جنین می کنند، در معرض خطر سوراخ شدن رحم قرار دارند. بسیاری از این جراحات تشخیص داده نشده و درمان نمی شوند، مگر این که معاینه  لاپاراسکوپی انجام شود.


 


خطر سوراخ شدگی رحم برای زنانی که قبلا زایمان کرده اند، یا هنگام سقط بیهوشی عمومی داشته اند، افزایش می یابد.


 


آسیب رحم ممکن است باعث بروز عوارضی در بارداری های بعدی گردد و حتی نیاز به هیسترکتومی (درآوردن رحم از بدن) شود که خود تعدادی از عوارض دیگر مانند پوکی استخوان را در بر دارد.


 


5- پارگی دهانه رحم: پارگی های دهانه رحم که نیازمند بخیه زدن هستند، در حداقل یک درصد سقط های سه ماهه اول بارداری رخ می دهد. پارگی های کوچک تر نیز که درمان نمی  شوند، در درازمدت به تخریب سیستم باروری منجر می شوند.


آسیب دائمی دهانه رحم ممکن است به شل شدن دهانه رحم، زایمان زودرسو عوارض زایمان منجر شود.


خطر تخریب دهانه رحم در سقط های سه ماهه دوم بارداری و در مواردی که از لامیناریا برای اتساع دهانه رحم استفاده نمی شود، بیشتر می گردد.


6- جفت سر راهی: سقط جنین، خطر جفت سرراهی (پایین آمدن جفت در رحم مادر) در بارداری های بعدی را 7 تا 15 برابر بیشتر می کند که خود تهدیدکننده زندگی مادر است.


 


7-  تشکیل غیرطبیعی جفت به علت تخریب رحمی، خطر بروز بدشکلی های جنینی، مرگ قبل از زایمان و خونریزی بیش از حد طی زایمان را افزایش می دهد.


 


8- نوزادان معلول در بارداری های بعدی: سقط جنین با تخریب رحم و دهانه رحم همراه است که خطر زایمان زودرس، عوارض زایمان و تشکیل غیر طبیعی جفت در بارداری های بعدی را افزایش دهد. این عوارض از جمله علل معلولیت نوزادان است.


 


9- حاملگی خارج رحم: سقط به طور ویژه احتمال حاملگی های خارج رحم را افزایش می دهد. حاملگی های خارج رحم، خود تهدیدکننده زندگی مادر بوده و ممکن است منجر به نازایی گردد.


 


10- بیماری های التهابی لگن : این بیماری ها ممکن است به افزایش خطر حاملگی نابجا و کاهش باروری منجر گردد. 23 درصد از زنانی که در زمان سقط، عفونت کلامیدیا دارند، طی چهار هفته دچار بیماری های التهابی لگن می شوند.


 


مطالعات نشان داده است که 20 تا 27 درصد متقاضیان سقط جنین دارای عفونت کلامیدیا هستند. تقریبا 5 درصد بیمارانی که عفونت کلامیدیایی نداشته اند، طی چهار هفته پس از سقط سه ماهه اول، دچار بیماری های التهابی لگن می شوند. به همین دلیل، زنان باید قبل از سقط جنین، برای غربالگری و درمان چنین عفونت هایی به پزشک متخصص مراجعه کنند.


سقط به طور ویژه با تغییرات رفتاری مانند هرزگی، سیگار کشیدن، مواد مخدر و اختلالات تغذیه ای ارتباط دارد که همگی تهدیدکننده سلامتی هستند


11- اندومتریوز: اندومتریوز از خطرهای بعد از سقط برای همه زنان است. اندومتریوزبیماریی است که در آن، بافت داخل رحم که آندومتر خوانده می‌شود، به اشتباه در جایی خارج از رحم رشد می کند.


زنان کم سن دو و نیم برابر زنان 20 تا 29 ساله مستعد ابتلا به اندومتریوز بعد از سقط هستند.


 


12- التهاب و عفونت بافت رحم عارضه دیگری است که دارای علائمی مثل درد شکم، تب و افزایش خونریزی می باشد. در واقع انتظار می رود که این مسئله در حدود نیم درصد کورتاژ با ساکشن، علی رغم پیشگیری آنتی بیوتیکی اتفاق بیفتد.


 


سه نکته


1- اکثر مطالعات نشانگر وجود خطر برای زنانی است که تنها یک بار سقط انجام می دهند. اما همین مطالعات نشان می دهند زنانی که سقط های مکرر داشته اند، در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند. این نکته به ویژه از آنجا قابل تامل است که در بیشتر موارد، سقط ها مکرر می شوند.


 


2- طی تحقیقی بر روی 1428 زن معلوم شد سقط عمدی جنین به طور مشخص با سطح پایین تر سلامتی بدن ارتباط دارد.


 


3- سقط به طور ویژه با تغییرات رفتاری مانند هرزگی، سیگار کشیدن، مواد مخدر و اختلالات تغذیه ای ارتباط دارد که همگی تهدیدکننده سلامتی هستند.



خطرات ومضرات رابطه جنسی



خطرات و مضرات رابطه ی جنسی مقعدی (رابطه جنسی از پشت )


این مطلب ویژه زوجین است !


رابطه مقعدی چیست


رابطه جنسی مقعدی یا آنال سکس عبارت است از انجام عمل جنسی توسط دخول آلت تناسلی مردانه به مقعد زن که از دیرباز تا کنون وجود داشته است.  نزدیکی مقعدی بین دو مرد را لواط نامیده که متاسفانه این عمل با اسم همجنس گرایی در کشورهای غربی زیاد است. مضرات رابطه مقعدی بسیار زیاد و خطرناک بوده و هم از لحاظ پزشکی و هم شرعی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در عین حال این رابطه برای بعضی از مردان لذت زیادی داشته و به انجام آن علاقه مند می باشند. در ادامه ضمن نگاهی به عوارض این رابطه، نکات پزشکی وشرعی، توصیه هایی جهت کاهش درد و افزایش ایمنی در این نوع رابطه جنسی زناشویی مطرح شده است.


رابطه مقعدی از نظر پزشکی


انجام رابطه جنسی یا نزدیکی از مقعد با هر روش و با استفاده از هر ماده لغزنده کننده یا بی حس کننده به صورت کرم ، اسپری ، روغن ، ژل ،  کاندوم و پماد یک رابطه پر خطر جنسی بوده و استفاده از مواد یاد شده و شیوه های فوق فقط ازدردناک بودن این رابطه کاسته و آسیب های جبران نا پذیری به فرد مفعول به لحاظ جسمی و برای هر دو فرد فاعل و مفعول به لحاظ انتقال بیماری های مقاربتی به همراه داشته و به جرأت میتوان گفت که هیچ پزشکی این رابطه را توصیه نمی کند و از نظر علمی غیر قابل قبول میباشد. به بیان دیگر هیچ نظریه ای مبنی بر سالم بودن و بی ضرر بودن این رابطه جنسی ارائه نگردیده و بر عکس این رابطه همیشه از نظر پزشکی نقض گردیده است.


در نواحی مقعد رشته های عصبی زیادی پراکنده شده که این رشته های عصبی بسیار بسیار آسیب پذیر و حساس میباشند و نسبت به هر چیزی که وارد دهانه مقعد ( anal) شود سریعا واکنش نشان میدهند. مکانیزمی از عملکرد داخلی بدنبدین صورت می باشد :


دستگاه گوارشی دارای دو نوع اسفنکتر sphincter که یکی از آنها داخلی و غیر ارادیست و دریچه ورودی غذا به معده و خروج آن میباشد و یکی دیگر از این اسفنکتر ها خارجیست که این یکی ارادیست وقتی که غذا بلعیده می شود , از طریق مری پایین آمده و به سمت معده می رود . در محل ورود و خروج معده , عضلات حلقوی وجود دارند که به آنها اصطلاحا “اسفنکتر”( sphincter ) گفته می شود و به عنوان دریچه عمل می کنند.


زمانی که شما احساس میکنید که نیاز به عمل خروج مدفوع از دریچه مقعد را دارید این زمانیست که اسفنکتر داخلی ۲ باز شده که خب همانطور که گفته شد غیر ارادیست اما عمل باز کردن دریچه مقعد ( اسفنکتر خارجی) و در کل دفع مدفوع ارادیست و دست شما میباشد یعنی از زمانی که احساس کردید نیاز به wc دارید و خودتون رو نگه میدارید تا به محل مناسب برسید و سپس به اراده خودتون باعث خارج شدن مدفوع می شود این نگه داشتن و این عمل خارج کردن مدفوع توسط اسفنکتر خارجی که ارادیست انجام میشه .


نتیجه این مباحث اینست که رابطه جنسی از راه مقعد یا کلا وارد شدن هر شئی در درون مقعد باعث آسیب دیدگی اسفنکتر خارجی شده و باعث میشود که دریچه خروجی مقعد یا همون آنال به درستی کار خودش رو انجام نده یعنی از قدرت ارادی خارج میشه پس به مرور زمان امکان ارادی خروج مدفوع یا نگه داشتن خود را از دست میدهید در این صورت نا خواسته و غیر ارادی مدفوع از درچه مقعد خارج میشود در اینصورت همیشه لکه هایی از مدفوع در لباس زیر مشاهده می گردد. که خب مسلما این برای هیچ آدمی خوشایند نیست.


رابطه مقعدی از نظر شرع


در دین اسلام به سکس مقعدی بین دو مرد لواط و به سکس مقعدی مرد با زن نیز وطی دبر گفته می‌ شود. عمل لواط در این دین به شدت منع شده و حرام و از گناهان کبیره‌ است و برای آن مجازات اعدام وجود دارد. اما در مورد جواز سکس مقعدی مرد و زن اختلاف وجود دارد به گونه‌ای که برخی معتقدند این عمل کاملاً حرام است و اگر کسی انجام داد باید توبه کند و برخی معتقدند اگر زن راضی نباشد حرام و در غیر اینصورت شدیداً مکروه‌است. اهل سنت این کار را شدیداً حرام می‌دانند و حتی برخی از علمای آنان فتوا داده‌اند که اگر مردی چنین کاری انجام دهد زنش می‌تواند فوراً از او طلاق بگیرد. در ادامه نظر و فتوای برخی از مراجع را ملاحظه فرمایید.


امام صادق (ع)در مورد نزدیکی از پشت اجازه زن را شرط می داند مگر نه حرام است.


فتوای آیت الله مکارم شیرازی را در این خصوص:  در صورت رضایت همسر کراهت شدید دارد و در صورت عدم رضایت حرام است.


برخی از علما می گویند رابطه مقعدی حتی با اجازه زن هم مکروه است.


بنا بر فتوای آیت الله خامنه ای این عمل کراهت شدید دارد و احتیاط در ترک آن است مخصوصا اگر زن راضی نباشد و در صورتی که موجب اذیت او شود حرام است .


بنابر فتوای آیت الله تبریزی آمیزش با همسر از عقب ، بنابر احتیاط واجب جائز نیست.


به فتوای کسانی که این کاررا جایز نمی دانند، اگر کسی مرتکب شد، باید استغفار و توبه نماید. اگر در حال حیض این کار صورت گرفت، ‌خوب است کفّاره بدهد. کفّاره آن اگر در ابتدای ایام حیض باشد، هجده نخود طلای سکّه دارو اگر در وسط عادت باشد، نُه نخود و قسمت آخرت حیض ۵/۴ نخود طلای سکه دار باید به فقیر بدهد.


البته اگر ناخواسته و سهواً نزدیکی صورت گرفته اشکال ندارد. به هر حال چه این عمل جایز باشد و چه نباشد ، باید توجه داشت که این کار عملی غیر طبیعی است و چه بسا تکرار آن مشکلاتی را در سیستم گوارش و دفع مدفوع برای زن به وجود آورد . بنابراین اطاعت از شوهر در این مسئله لازم نیست.


در قوانین مجازات های اسلامی آمده است اگر مردی همسر خود را مجبور به انجام چنین رابطه ای با وی کند زوجه ( زن) می تواند از شوهر خود شکایت کند. کما اینکه هر چیزی که از نظر اسلام مردود شناخته شود حتما به ضرر انسان می باشد که امروزه از نظر پزشکی نیز ثابت شده که این رابطه یک رابطه پرخطر است .


آیات عظام: خویی،‌ اراکی، سیستانی، امام خمینی، آیت الله فاضل و آیت الله تبریزی درخصوص نزدیکی کردن  از پشت می گویند هم از نظر دین و هم از نظر عقل و هم از نظر علم مردود است . اما وجود میل درونی را نمی شود منکر شد.


آیات عظام: امام خمینی، بهجت، خامن ه­ای، صافی، مکارم، نوری کراهت شدید دارد.» امام خمینی، آیت الله نوری و آیت الله فاضل، تعلیقات العروه ج۲، النکاح، الفصل الاول، م ۱؛» آیت الله صافی، توضیح المسائل مراجع، م ۴۵۰؛» آیت الله خامنه­ای، استفتاء س ۴۱۹؛» آیت الله مکارم، تعلیقات علی العروه، احکام الحیض، السابع و دفتر آیت الله بهجت.»


آیت الله سیستانی: اگر زن راضی باشد، کراهت شدید دارد و اگر راضی نباشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. » آیت الله سیستانی، توضیح المسائل مراجع، م ۴۵۰٫» آیت الله تبریزی و آیت الله وحید: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.» آیت الله تبریزی، استفتائات، س ۱۴۶۳ و منهاج الصالحین، ج ۱، م۲۲۸ و آیت الله وحید، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۲۲۸٫


قرآن مجید نیز درخصوص کامجویى از زن می گوید:


۱) نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتوْا حَرْثَکُمْ أَنَّى‏ شِئْتُمْ….”همسران شما محل بذر افشانى شما هستند، بنا بر این هر زمان‏بخواهید مى‏توانید با آنها آمیزش نمایید…”


۲) فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمُ اللَّهُ…”… چون پاک شدند از آن جا که خدا فرمان داده است با ایشان‏ نزدیکى کنید…” (قائلان به حرمت به این آیه استشهاد مى‏کنند.


۳ ) خداوند از زبان پیامبرش لوط که قومش را مورد خطاب قرارداده بود، مى‏فرماید:یَاقَوْمِ هَؤُلاءِ بَنَاتی هُنَّ أَطْهَرُ لَکُمْ…”گفت: اى قوم من! اینها دختران من هستند (ومن حتى حاضرم‏دختران خودم را به عقد شما در آورم اینها) براى شما پاکیزه‏ترند.”


۴) قَالَ هؤُلآءِ بَنَاتِی إِن کُنتُمْ فَاعِلِینَ “لوط به قوم خود گفت: من این دخترانم را به نکاح شما می دهم تااگر خیال عملى دارید انجام دهید.” معتقدان به جواز این کار به این آیه‏وآیه ۷۸ سوره هود و۲۲۳ سوره بقره استشهاد مى‏کنند.


به طور کلی تفصیل احکام را می توان اینگونه شرح داد:


۱ – بنا به نظر اقوى – که نظر مشهور است – نزدیکى کردن با زن یا کنیز از عقب جایز مى‏باشد، ولى شدیداً کراهت دارد، و احوط، ترک ‏این کار است، به ویژه هنگام عدم رضایت زن یا زیان رساندن بدو،چنان که خبر ابن ابى یعفور – که پیشتر گفته شد – بر آن دلالت دارد.


۲ – بنابر جواز این عمل، آیا مى‏توان در ایام حیض از عقب با زن‏نزدیکى کرد؟ اقوى چنین است.


۳- نزدیکى از عقب همچون جماع طبیعى است در وجوب‏غسل، عده گرفتن، تعلق گرفتن مهر، باطل کردن روزه، ثابت شدن‏ حد زنا اگر زن بیگانه باشد، واینکه ملاک تحقق جماع، دخول حشفه(قسمت جلویى آلت تناسلى مرد)یا به مقدار آن، و در حرمت دخترومادر زن، ودیگر احکام مصاهره که بر دخول مترتب است.


۴ – این نوع جماع در حصول حلال شدن زن سه طلاقه کافى‏نیست، زیرا در اخبار آمده است که باید زن ومرد )عسیله( همدیگررا بچشند )کنایه از انزال در رحم زن است( پس در این حالت آمیزش‏جنسى باید از طریق طبیعى صورت پذیرد.


۵ – بعید به نظر مى‏رسد که این کار از آمیزش جنسى واجب چهارماه یکبار، کفایت کند


دلایل تمایل مردان به سکس از پشت


یکی از دلایلی که مرد را به سوی نزدیکی از پشت می‌ کشاند، عدم موفقیت مرد در به ارگاسم رساندن همسرش می‌ باشد. و از این موضوع رنج می‌برد؛ لذا متمایل می‌ شود که از پشت نزدیکی کند. در چنین شرایطی زن می‌ تواند با محبت به شوهرش کمک و او را راهنمایی کند تا او با لمس و بازی با مواضع حساس جنسی‌ اش ، سریع‌ تر آماده شده و به ارگاسم برسد. در این صورت «مرد» احساس قدرت و لذت می‌ کند، واز تقاضای خود منصرف می‌شود.


مضرات پزشکی سکس از مقعد (دُبُر)


اما غیر از وجه شرعی، باید جنبه های بهداشتی چنین رابطه جنسی را نیز در نظر گرفت؛ زیرا از نظر پزشکی احتمال ابتلاء به بسیاری از عفونت‌ ها و بیماری‌ ها برای زن و مرد و به خصوص زن با رابطه جنسی از معقد وجود دارد. حلقه خروجی جداره مقعد به دلیل اینکه مانند واژن قابلیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری لازم برای نزدیکی و حرکت رفت و برگشتی پنیس(آلت تناسلی مرد) را ندارد، در نتیجه احتمال خراش برداشتن و خون ریزی آن بسیار بالا می‌ باشد. این خراش‌ها و بریدگی‌ها اغلب در بافت و بسیار ریز می‌باشند و معمولاً با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند. هم چنین، نوک آلت تناسلی مردان نیز به دلیل عدم وجود محیطی مناسب برای حرکت رفت و برگشتی احتمال دارد که دچار خراش در سطح گردد که این مورد خطر دریافت ویروس را در شخص فاعل هم افزایش می‌دهد.


اساسا ساختار مقعد برای انجام رابطه جنسی نمی‌ باشد و بگونه‌ای شکل یافته که برای خروج مدفوع کارایی داشته باشد نه برای دخول جسم خارجی، در نتیجه رابطه جنسی مقعدی کاملا غیر طبیعی است؛ عضلات اسفنگتر اطراف مقعد که کارکرد آنها بستن مجرا می‌باشد بگونه ای شکل گرفته‌اند که در اثر ورود آلت و با فشاری که مرد با آلت خود بر مقعد می‌آورد بنا به طبیعت خود منقبض می‌گردند تا از ورود جلوگیری کنند، این عمل کاملا غیر ارادی می‌باشد و موجب ایجاد زخم های بسیار ریز در دیواره داخلی می‌گردد ( حتی اگر این کار به آرامی صورت گیرد یا از مواد روان کننده استفاده شود).


این زخم ها اگر چه بسیار ریز بوده و شاید هیچگونه دردی نداشته و با چشم قابل مشاهده نباشند ولی شاهراه فوق العاده بزرگی برای ورود باکتری‌ها و ویروس‌های خطرناک (اعم از ویروسهای داخل روده و مدفوع و یا ویروسهایی که از طریق آلت مرد وارد می‌شوند) به داخل جریان خون می‌باشند. این میکروب‌ها می‌توانند بیماری های STD نظیر بیماری ایدز و انواع عفونت های دستگاه گوارشی عفونت های روده‌ ای را ایجاد کنند.


بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت روزانه شاهد بروز حدود یک میلیون مورد از بیماریهای آمیزشی(STDs) در دنیا هستیم. STD ها میکروب‌هایی هستند که می‌توانند پوست، مخاط، واژن (مهبل)، مقعد (رکتوم یا راست روده)، کبد، دستگاه گوارش و حتی چشم ، دهان و حلق را گرفتار کنند.


گزارش‌ها بیانگر این واقعیتند که STD ها خانمها را بیشتر گرفتار می‌کنند. طی تحقیقات انجام شده معلوم گشته که خطر ابتلا به برخی از STD ها نظیر ویروس HIV ( ایدز) از طریق رابطه جنسی مقعدی بیشتر از رابطه جنسی مهبلی (از طریق فرج) می‌باشد.


رابطه جنسی معقدی همچنین می تواند موجب آسیب های فیزیکی مانند باد شکم‌، بواسیر، شقاق مقعدی، بی اختیاری مدفوعی و نظایر آن گردد. در ضمن این عمل علاوه بر مشکلات یاد شده میتواند موجب پارگی رکتوم گردد که در این صورت نیاز به عمل جراحی می‌باشد.


خطرات رابطه جنسی مقعدی برای زنان


مطالعات نشان داده است که تکرار این عمل موجب ایجاد بی اختیاری مدفوعی می شود، به این دلیل که این عمل موجب تضعیف ماهیچه های اسفنگتر شده و ماهیچه قدرت اولیه خود برای جمع شدن و جلوگیری از خروج مدفوع را از دست میدهد. مساله مهم دیگر از اینجا ناشی می گردد که کوچکترین دستکاری در مقعد (یا رابطه مقعدی) به دلیل نزدیکی زیاد مقعد به مهبل می تواند موجب ورود ویروس های موجود در روده به مهبل شده و بیماریهای عفونی در این ناحیه، همانند ترشحات بد بو در مهبل ، عفونت مثانه ، زگیل ، تبخال ، اختلال و عفونت کلیه ها و حتی سرطان را ایجاد نماید.


طی مطالعه‌ای در آمریکا تحقیقی روی گروهی از زوجین انجام شد و مشخص گردید که درصد بالایی از زنانی که رابطه جنسی مقعدی داشته‌اند، نه تنها هیچ لذتی از این رابطه نمی‌بردند بلکه این نوع رابطه برایشان رنج آور بوده و در صد دیگر، با وجود تجربه این نوع رابطه طی ماه های متمادی، هنوز هم از بعد از انجام آن ، از احساس ناراحتی در مقعد تا چند روز بعد از آن و بویژه هنگام دفع مدفوع، گله‌مند بودند و دلیل انجام این نوع رابطه را خواست شوهرانشان ذکر کرده‌اند.

زنان قربانیان سکس از پشت


دیواره داخلی روده بزرگ (بخش داخلی مقعد) خود قابلیت جذب مستقیم مواد و انتقال مستقیم آن به خون را دارد. بر اساس آمار، انتقال ویروس اچ. آی. وی. از طریق رابطه جنسی مقعدی، همچنان بالاترین میزان درصد خطر اننقال را به خود اختصاص می دهد. در بین افراد آلوده از طریق آمیزش جنسی، مردان همجنسگرایی که به رابطه جنسی مقعدی گرایش دارند، بیشترین قربانیان این ویروس را تشکیل می دهند.


در صورت آلوده بودن هر یک از شرکای جنسی، ریسک انتقال ویروس HIV و سایر بیماری‌های آمیزشی که از طریق خون انتقال می‌یابند، در تماس جنسی از راه مقعد بسیار بالا می‌باشد. در رابطه جنسی از معقد، مهم ترین خطری که اشخاص را تهدید می کند تماس خونی مستقیم و همچنین مایعات درونی بدن با خون شریک جنسی می‌باشد که در صورت آلوده بودن هر یک از شرکای جنسی، احتمال سرایت ویروس HIV به شریک سالم وجود دارد.


رابطه مقعدی در ایران


در ایران هیچ آمار دقیقی از رابطه جنسی مقعدی وجود ندارد اما با وجود محدودیت‌ های اجتماعی و مذهبی و همچنین عدم پذیرش نزدیکی بین دخترهای جوان و پسر های جوان پیش از ازدواج در ایران، احتمال آن داده می‌ شود که رویکرد به آمیزش مقعدی چه در رابطه (دختر– پسر) و چه در رابطه (پسر– پسر) در ابتدای بلوغ جنسی و گذار به مرحله سن بلوغ و شکل گیری هویت جنسی، به عنوان شکلی از پاسخگویی به کنجکاوی‌ های جنسی و رشد شکل شخصیت جنسیتی آنان بیشتر مورد توجه این گروه سنی باشد. متاسفانه در بین دختران جوان به دلیل توجه به حفظ پرده بکارت ممکن است که دختران پیش از ازدواج بیشتر به چنین شیوه‌ای روی آورند. بارها شاهد بودیم که دخترانی با سن و سال پایین برای مشکلات مقعدی و بیرون زدگی رکتوم به مطب همکاران مراجعه کرده اند.


 


نحوه تشخیص رابطه مقعدی


پزشکی قانونی میتواند نسبت به تشخیص این نوع رابطه همانند رابطه واژینال اقدام و اعلام نظر نماید که معمولا در تجاوزات جنسی این تشخیص میتواند موثر باشد. در صورت مکرر بودن ، علایم دخول را می توان مشاهده نمود. باید دانست که اگر دفعات دخول کمتر از ۳-۲ مورد باشد نباید انتظار علایم را داشت در صورتی که دفعات دخول بیشتر باشد علائمی مثل از بین رفت چین های مقعدی که در حالت معاینه پوست اطراف مقعد صاف تر از زمان طبیعی است و تورم یا صافی چین ها ، ضخیم شدن پوست اطراف مقعد که به داخل کشیده شده و تا ناحیه پوستی مخاطی ادامه می یابد و گهگاه ناحیه یاد شده پوسته گذار می گردد ، دیده می شود.

اگر مفعول حرفه ای باشد ضخیم شدن پوست حتی به داخل رکتوم امتداد می یابد و فیسوزهای بهبود یافته قبلی به صورت خطوط کم رنگ در محل چین ها دیده می شود . در مفعولین حرفه ای مقعد شکل قیفی پیدا می کند مثل اینکه مقعد به طرف داخل کشیده شده باشد از نکات مهم این است که هیچ وقت نباید شل شدگی اسفنکتر مقعدی را از یاد برد. در افراد حرفه ای و در مشاهده مقعدی اکثرا علائمی مشاهده نمی گردد مگر از مانور به خصوصی استفاده نمائیم .

مواقعی که شخصی در حالت معاینه قرار دارد انگشتان بزرگ را در فاصله کمی از مقعد قرار داده و با بقیه انگشتان باسن را گرفته و به طرف کناره ها می کشیم تا چین ها مقعدی به خوبی نمایان شوند . سپس به طور عمدی به اسفنکتر فشار آورده و تا فرد خود را جمع کند و اگر افکار او را به نکته دیگری جلب نمایید حرکت ارادی اسفنکتر از بین رفته و حالت آن مشحص می شود . علائم پارگی اسفنکتر چین ها ممکن است مشاهده شود که لازم به توجه می باشد شلی اسفنکتر مقعدی از علائم دخول مکرر می باشد.

در ضمن باید به حالت مجرای مقعدی نیز توجه کرد. دخول مقعدی ممکن است باعث تغییر حالت مجرای مقعدی- ایجاد بواسیر و هموروئید-زایده های گوشتی کوچک در اطراف مجرای مقعدی – زگیل های کوچک – بیرون زدن قسمتی از بافت از مقعد-کمی باز شدن مجرای مقعدی و … شود.


 


سؤال و جواب در مورد رابطه مقعدی


آیا رابطه جنسی مقعدی باعث بزرگ شدن یا برجسته شدن باسن میشود ؟

خیر به هیچ وجه از نظر علمی این موضوع ثابت نشده است

آیا رابطه جنسی مقعدی باعث بزرگ شدن دهانه مقعد میشود ؟

بله ، رابطه جنسی مقعدی میتواند باعث تغییر شکل بخش خروجی مقعد (anal) شود

آیا از طریق رابطه جنسی مقعدی امکان بارداری وجود دارد ؟

خیر

آیا اگر از روان کننده ، اسپری های بی حسی برای رابطه جنسی مقعدی استفاده کنیم از عوارض آن کاسته میشود ؟

خیر، استفاده از روان کننده ، بیحس کننده و امثالهم تنها جهت روان شدن و یا کاهش درد این رابطه میباشد و از عوارض و آسیبهای این رابطه نمیکاهد

آیا رابطه جنسی مقعدی برای زنان لذتبخش است ؟

از نظر فیزولوژیکی خیر ، اما از نظر روانی دسته ای از زنان از این جهت که باعث ایجاد لذت برای همسرشان میشوند از این طریق احساس لذت و تحریک جنسی بیشتری میکنند

حکم رابطه جنسی مقعدی از نظر شرعی ؟

رابطه جنسی مقعدی در صورت رضایت زن مکروه و درصورتی که زن رضایت نداشته باشد حرام است

آیا رابطه جنسی مقعدی برای پزشکی قانونی قابل تشخیص است ؟

بله ، با توجه به علائمی که طی انجام مکرر این رابطه بوجود می آید این رابطه نیز برای پزشکی قانونی قابل تشخیص است

اگر شوهرم از من درخواست رابطه جنسی مقعدی داشته باشد و من نپذیرم آیا میتواند بعلت عدم تمکین از من شکایت کند ؟

در مورد رابطه جنسی مقعدی خیر ، در صورت عدم رضایت زن مرد نمیتواند درخواست تمکین کند

اگر رابطه جنسی مقعدی مضر است چرا در فیلمهای پو*ر*نو انجام میشود ؟

در فیلمهای پو*ر*نو خیلی رفتارها انجام میشود که جزء اختلالات جنسی و انحرافات جنسی میباشد اما آیا این رفتارها درست است ؟ خیر

فیلم های پو*ر*نو صرفا به قصد تحریک جنسی تولید میشوند و عشق و دوست داشتن در این فیلمها جایگاهی ندارد این در حالیست که رابطه جنسی بین زوجین باید باعث تحکیم علاقه فی ماب ین طرفین شود.



عوارض استفاده مکرر از قرص های ضد بارداری



اورژانسی ضدبارداری


اساس قرص‌های ضد‌بارداری برای جلوگیری از بارداری، فراهم کردن شرایطی شبیه بارداری در بدن است، یعنی رساندن سطح استروژن و پروژسترون یا همان هورمون‌های مترشحه از تخمدان، به میزانی که به‌طور طبیعی در بارداری در بدن وجود دارند

هورمون‌های موجود در قرص‌های ضد بارداری که به‌OCP معروفند، به روش کنترل معکوس، روی هیپوتالاموس مغز تاثیر می‌گذارند و مانع از تخمک‌گذاری می‌‌شوند. قرص‌های ضد‌بارداری یکی از موثر‌ترین روش‌های جلوگیری از بارداری هستند اما مانند همه داروهای دیگری که فرد به‌طور مصنوعی به بدن وارد می‌‌کند بدون عارضه نیستند و گاهی این عوارض آنقدر برای فرد آزاردهنده می‌‌شود که فرد مصرف دارو را به‌خاطر آن‌ها قطع می‌‌کند. شدت و ضعف این عوارض در افراد مختلف فرق می‌‌کند و ممکن است از یک سردرد ساده تا خونریزی‌های شدید متفاوت باشد. دانستن این عارضه‌ها شاید به فرد در تحمل راحت‌تر این داروها کمک کند. بعضی از این عوارض را هم می‌توان با روش‌های ساده‌‌تری کنترل کرد و به مصرف قرص ادامه داد.

قدیمی‌ها چاق‌تان می‌کنند

اضافه وزن و چاقی یکی از شایع‌ترین عوارض این قرص‌هاست اما قرص‌های جدید ضد‌بارداری اغلب این عارضه را ندارند و بیشتر مصرف قرص‌های قدیمی باعث چاقی می‌شوند. هنوز دقیقا معلوم نیست که این اضافه‌وزن به‌خاطر مصرف پروژسترون است یا به دلیل افزایش اشتها اما معمولا چند ماه بعد از مصرف دارو به‌وجود می‌‌آید و با قطع‌کردن دارو از بین می‌‌رود.

این سردرد یعنی قطع دارو

کمی صبور باشید. معمولا این عارضه استفاده از قرص‌های ضد‌بارداری بعد از مدتی از بین می‌‌رود. بدن بعد از مدتی به این سطح از هورمون عادت می‌‌کند اما حساسیت در بالاتنه ممکن است کمی بیشتر ادامه داشته باشد. متخصصان توصیه می‌کنند، تنها در صورتی که سردرد میگرنی شدید دارید مصرف قرص را قطع کنید در غیراین‌صورت می‌توانید تنها با تغییر نوع دارو یا تغییر مارک داروی مصرفی ( کارخانه تولید‌کننده دارو) این عارضه را برطرف کنید.


اگر مشکل دارید...

 کاهش میل جنسی با مصرف قرص‌های هورمونی یک عارضه طبیعی است که ممکن است در بعضی از خانم‌ها به‌وجود بیاید. در این حالت بهتر است نوع قرص مصرفی عوض شود و از هورمون‌های ضد‌آندروژنی مانند پروژسترون کمتر استفاده شود. به جای آن می‌توان از هورمون‌هایی که شبه تستوسترون هستند استفاده کرد. اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها جواب نداد باید درکل روش پیشگیری را تغییر داد.

لکه‌های قهوه‌ای پوست شما

کلاسما‌ها لکه‌های قهوه‌ای رنگی هستند که در بارداری یا در زمان مصرف قرص‌های هورمونی در فرد به‌وجود می‌‌آیند. این لکه‌ها ممکن است با قطع شدن قرص هم تا مدتی باقی بمانند اما می‌توان آن‌ها را با پمادهای موضعی مانند آزلاییک اسید از بین برد یا این‌که قرص‌های هورمونی را از استروژن یا ترکیبی به قرص‌هایی که تنها حاوی پروژسترون هستند تغییر داد. در صورتی که دچار این لکه‌ها شده‌اید تا مدتی از تابش مستقیم نور خورشید دوری کرده و همیشه ضد‌آفتاب مصرف کنید.

تغییرات خلق

 اگر واقعا احساس می‌کنید تغییرات روحی‌تان به‌ دلیل مصرف داروهای ضد‌بارداری است و علت دیگری وجود ندارد ممکن است مجبور شوید برای پیشگیری از یک روش غیرهورمونی مانند‌ آی‌یودی استفاده کنید. افسردگی‌هایی که به دلیل مصرف قرص‌های هورمونی به‌وجود می‌‌آیند معمولا با تغییر مدل قرص از بین نمی‌روند. اگر کسی به خاطر خوردن این قرص‌های هورومونی دچار تغییر خلق شد معمولا با هر روش هورمونی دیگری هم گرفتار این عارضه خواهد شد. به‌همین‌دلیل پزشکان توصیه می‌کنند درکل پیشگیری‌های هورمونی در این افراد کنار گذاشته شوند اما اگر اصرار دارید که به‌رغم این عارضه از قرص‌های ضد‌بارداری استفاده کنید بهتر است همراه با آن یک داروی ضد‌افسردگی ضعیف هم بخورید.

اگر دائما حالت تهوع دارید

حالت تهوع ابتدای مصرف این قرص‌ها دقیقا حالتی شبیه ماه‌های اول بارداری دارد و کمی طول می‌‌کشد از بین برود. برای این‌که هنگام مصرف قرص‌های ضدبارداری کمتر دچار حالت تهوع شوید بهتر است این داروها را همراه با غذا مصرف کنید.

گاهی هم هورمون‌های استروژن و پروژسترون به‌صورت پچ یا همان چسب‌هایی که روی پوست قرار می‌گیرند و به‌تدریج هورمون را در بدن آزاد می‌‌کنند، استفاده می‌شوند.در این حالت احتمال به‌وجود آمدن حالت تهوع بیشتر است و بهتر است که روش استفاده از این هورمون‌ها تغییر کند.

حالت تهوع ممکن است چند ماه طول بکشد و چون احتمال دارد که با تهوع قرص هم از بدن دفع شود و روش جلوگیری از بارداری شکست بخورد توصیه می‌‌شود، در این حالت از روش پیشگیری دیگری استفاده کنید.

مشکل غیر قابل پیش‌بینی

لکه بینی یا دفع مقادیر کم خون در طول ماه و خارج از زمان عادت ماهانه یکی از بدترین عارضه‌های قرص‌های ضد‌بارداری است که خانم‌ها از آن شکایت دارند. یکی از اصلی‌ترین شکایت‌های خانم‌ها در مورد لکه‌بینی این است که قابل پیش‌بینی نیست و گاهی ممکن است باعث نگرانی هم شود. علت این مسئله این است که با مصرف این هورمون‌ها لایه پوشاننده سطح رحم به حدی شکننده و نازک می‌‌شود که با کمترین تغییری در مقدار هورمون‌ها کنده می‌‌شود و باعث خونریزی می‌‌شود. به همین علت است مصرف قرص‌های بارداری باعث سبک‌تر‌شدن خونریزی‌ها در زمان عادت ماهانه می‌‌شوند و گاهی اصلا باعث از بین رفتن عادت ماهانه در خانم‌ها می‌‌شوند اما کمی تغییر در مصرف این داروها یا مشکلات گوارشی حین مصرف آن‌ها می‌‌تواند باعث خونریزی شود. به همین علت یکی از روش‌های مقابله با این عارضه مصرف قرص‌ها در یک زمان مشخص در هر روز است تا تغییری در میزان هورمون‌ها در خون ایجاد نشود. در صورتی که از قرص‌های با دوز هورمونی پایین استفاده می‌کنید و دچار خونریزی بین دوره ماهانه می‌شوید می‌توانید با مشورت با پزشک قرص‌های با دوز بالا مصرف کنید. حتما در مورد لکه‌بینی با پزشک‌تان مشورت کنید. گاهی خوردن یک داروی ضد‌التهاب مانند ایبوپروفن می‌‌تواند این مشکل را برطرف کند.



عوارض وخطرات رابطه جنسی دهانی



چیزهایی که شما درباره رابطه جنسی دهانی نمی دانید



در گذشته داشتن رابطه جنسی دهانی یک تابو وممنوعیت محسوب می شد.آمار ملی نشان می دهد که در بیشتر آمریکایی ها برخی از تجربه ها در زمینه رابطه جنسی دهانی در سال های نوجوانی اتفاق می افتد. تقریبا نیمی از نوجوانان و تقریبا 90 درصد از بزرگسالان در سن 25-44 تجربه رابطه جنسی دهانی با جنس مخالف را داشته اند. 

از دهان هم می توان یک رابطه جنسی لذت بخش سالم را داشت . اما بعضی چیز ها وجود دارد که بسیاری از مردم در مورد رابطه جنسی دهانی نمی دانند.


 


در اینجا چهار واقعیت که ممکن است شما را شگفت زده کند را بیان خواهیم کرد:



1. سکس دهانی با سرطان گلو در ارتباط است.



سرطان؟ بله  البته به گفته انجمن سرطان آمریکا شما می توانید به سرطان گلو از طریق رابطه جنسی دهانی مبتلا شوید


این رابطه جنسی دهانی به خودی خود باعث ایجاد سرطان نمی شود، اما ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می تواند در حین مقاربت جنسی از جمله از دهان ،از فردی به فرد دیگر منتقل شود.



محققان دریافته اند که برخی از سرطان ها ازجمله اروفارنکس (وسط گلو) و لوزه ها احتمالا توسط نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. HPV شایع است، اما همیشه موجب بروز سرطان نمی شود. اگر شما مبتلا به HPV  هستید در طول رابطه جنسی دهانی درمعرض خطر ابتلا به سرطان هستید.

نشانه و ارتباط بین HPV و سرطان اوروفارنکس در اواخر سالهای1980s واوایل '90s  مشخص شد . محققان متوجه افزایش این نوع سرطان در میان مردم شدند که قبل ازآن مبتلا به آن نشده بودند.



شروع این نوع سرطان ابتدا در میان مردمی که حدود سن 40 سالگی بودند که سیگار نمی کشیدند و یا مشروب نمی نوشیدند زیاد بود در حالی که در دهه قبل، این سرطان معمولا در افراد مسن که سیگار می کشیدند و به شدت مشروب می نوشند افزایش یافته است.



در اوایل 2000s، دانشمندان قادر به استفاده از تست DNA پیشرفته برای پیدا کردن HPV 16 در بسیاری از این سرطان های جدید بوده اند.



مطالعه ای در سال 2007 در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد که نشان داد خطر ابتلا به سرطان اوروفارنکس بیشتر در افرادی که از دهان رابطه جنسی دارند با در نظر گرفتن حداقل شش افراد مختلف داشته اند می باشد.


هنوز مشخص نیست که چگونه بسیاری از مردم دچار عفونت HPV گلو از رابطه جنسی دهانی می شوند و یا چه تعداد از آنها به سرطان اوروفارنکس مبتلامی شوند.

هم مردان و هم زنان می توانند دچار عفونت HPV در گلو شوند وتفاوت جنسیتی در این نو بیماری معنا ندارد.


بهترین روش پیشگیری هنوز معلوم نیست، اما از نظر آگاهی عمومی، این اطلاعات حتما باید دردسترس مردم باشد.


استفاده از واکسن HPV یکی از این روش هاست  البته واکسن HPV در مردان سن 9-26  تنها برای کمک به پیشگیری از زگیل تناسلی در پسران و مردان جوان است اما به عنوان یک راه برای جلوگیری از عفونت HPV نیست.


 


2) رابطه جنسی دهانی برخی از روابط بزرگسالان را افزایش می دهد


در میان بزرگسالان، رابطه جنسی از طریق دهان باعث از بین رفتن استرس وبرای برخی از زوجین باعث افزایش صمیمیت در میان آنها می شود.


برخی از افراد نیز ممکن است در مورد عملکرد خود دچار اضطراب شوند به این معنی که آیا می توانند با انجام این کار شریک خود را راضی نگه دارند یا به اندازه کافی خشنود کننده است یا خیر  وهمین امر باعث اضطراب در آنها می شود.


برخی از مردم نمی خواهند که این کار را انجام دهند چرا که آنها احساس می کنند کمی تحت کنترل هستند ومانند یک اسیر عمل می کنند توصیه ما برای آن دسته از مردم که فکر می کنند اسیر هستند آن است که: بسیار مهم است که بخشی از بدن بین دندان هایشان قرار دارد و همین موقعیت مشابه، می تواند برای خودشان هم باشد پس نگران نباشند که تحت کنترل هستند چرا که این موقعیت ها برای هر دو نفر آنها اتفاق می افتد.


اما بعضی دیگر از مردم، تجربه رابطه جنسی دهانی را به عنوان یک ارتباط صمیمی با شریک جنسی خود می دانند وقادرند به شریک خود نگاه کنند ویک فضای واقعا شخصی وصمیمی را ایجاد کنند.


 


3. رابطه جنسی دهانی محافظت نشده دارای خطراتی می باشد


بیماریهایی که از راه جنسی از جمله : ایدز، تبخال، سیفلیس، سوزاک، سرطان گلو و هپاتیت های ویروسی نیز می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی هم منتقل شود.

پس رابطه جنسی دهانی هم امن نیست، خطرات در بسیاری موارد متوجه شرکای جنسی شما است ودر بعضی موارد به آنها هم بستگی دارد.


با حفاظت  می توان خطر ابتلا به یک بیماری مقاربتی را کاهش داد. مانع ها ولوازم محافظتی می تواند استفاده از کاندوم آلت تناسلی و یا پلاستیک یا لاتکس که نوعی"سد دندان" است باشد .


برای حفاظت دررابطه جنسی دهانی هم می توانید از این وسایل استفاده کنید. البته خطرات ناشی از یک بیماری مقاربتی از رابطه جنسی حفاظت نشده دهانی معمولا بسیار پایین تر از خطرات ناشی از داشتن رابطه جنسی بدون محافظ از طریق واژن و یا مقعد است.

به طور معمول، از انجام رابطه جنسی دهانی بر روی یک شریک مرد بدون استفاده از کاندوم نسبت به رابطه جنسی دهانی ریسک به حساب می آید وبر استفاده از کاندوم تاکید زیادی می شود.


اما یک مرد با داشتن  رابطه جنسی دهانی بایک زن در معرض خطر کمتری قرار دارد اما اگر شریک زن است وبه طور منظم دارای تب خال دهانی می شود باید دقت بیشتری به عمل آید.


4. رابطه جنسی دهانی در میان نوجوانان یک رابطه شایعی است.



بسیاری از نوجوانان ایالات متحده باید قبل از رابطه جنسی از طریق واژن ،رابطه جنسی دهانی داشته باشند.


طی نظرسنجی هایی که در گذشته انجام شده است ،نتایج نشان داد که اکثر نوجوانانی که درگیر رابطه جنسی دهانی هستند در معرض خطر ابتلا به مشکلات اجتماعی، عاطفی، یا سلامتی قرار دارند.


با این حال، بیماریهای مقاربتی در میان نوجوانانی که از لحاظ جنسی فعال بوده اند وجود دارد. کمتر از 2 درصد از نوجوانان اعلام کردند  که آنها فقط می خواهند رابطه جنسی دهانی داشته باشند و حدود 5٪ از افراد علاقمند به رابطه جنسی از طریق واژن و 13٪ از افراد به هر دو نوع رابطه علاقه نشان دادند. 

نوجوانان که رابطه جنسی دهانی داشته اند کمتر از دیگر نوجوانان درداشتن مشکل با والدین، احساسات منفی و یا داشتن یک رابطه بد با یک شریک به دلیل فعالیت های جنسی خود از لحاظ جنسی را گزارش کرده اند.


در اینجا چهار دلیل که چرا نوجوانان به دنبال رابطه جنسی هستند عنوان شده است:


1) به دنبال لذت   2) بهبود روابط   3) به دست آوردن محبوبیت    و 4) کنجکاوی.

این لیست بین مردان و زنان متفاوت است. لذت ،دلیل شماره 1 توسط مردان بیان شده است، ودلیل 2 بهبود رابطه توسط زنان بیان شده است.



بهترین شوینده برای لباس زیر



آیا می دانید بهترین شوینده برای لباس زیر چیست؟



آیا دنبال بهترین شوینده و مناسب ترین ماده برای شستن لباس زیرتان می گردید؟آیا می خواهید بدانید چه چیزی مناسب تماس با پوست بدنتان است؟ با ما همراه باشید تا جواب سوالاتتان را بگیرید.

بیشتر متخصصان پوست توصیه می کنند که ترجیحا لباس زیر هر روز تعویض شود و این مساله به خصوص در خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا به دلیل ترشحات طبیعی واژن، لباس زیر معمولا آغشته به ترشحات خواهد شد و اگر مرتب تعویض نشود مشکلاتی را به بار می آورد.

این امر در آقایان نیز به ویژه در کسانی که تعریق زیاد ناحیه کشاله ران دارند، باید انجام شود.

اما آیا شما بانوی خانه اید و نگران سلامتی خود و خانواده تان هستید و می خواهید بهترین شوینده را برای این لباسها پیدا کنید؟

باید به شما بگوییم برای شست‌وشوی لباس زیر، بهترین ماده شوینده،صابون و پودر صابون است که مناسب ترین شوینده برای شستن این قبیل لباسهاست.

این لباسها پس از شستشو با این ماده باید به خوبی آبکشی شوند تا ذرات مواد شوینده از پارچه لباس زیر به طور کامل رفع گردد.

البته از پودرهای ماشین لباسشویی نیز می‌توان برای شست‌وشوی لباس زیر استفاده کرد ولی آبکشی آن بسیار اهمیت دارد؛ زیرا برخی افراد ممکن است در اثر باقی ماندن مواد شوینده نامناسب روی پارچه لباس زیر دچار خارش و علایم التهابی در ناحیه تناسلی شوند؛ به خصوص در مورد بچه‌ها باید دقت کافی را انجام داد تا به دنبال شست‌وشوی لباس زیر با پودر صابون یا بچه ،آبکشی کامل انجام گردد زیرا پوست حساس و ظریف بچه‌ها می‌تواند به سادگی در اثر مواد شوینده شیمیایی، تحریک و آزرده گردد.

پس از شست‌وشو به روش‌های مختلف می‌توان لباس زیر را خشک نمود. عده‌ای عادت دارند پارچه لباس زیر را از سمت داخل اتو ‌کنند. باید گفت این کار واقعا لازم نیست و شست‌وشوی خوب با مواد شوینده مناسب و آبکشی کافی و سپس گذاشتن آن در هوای آزاد (آویزان کردن آن روی بند در اتاق یا در بالکن یا حیاط) برای خشک شدن کفایت خواهد کرد.

البته باید به این نکته توجه داشت که اگر لباس زیر را روی بند در محیط بیرون از منزل و در معرض نور آفتاب پهن می کنید، به محض خشک شدن آن را از روی بند بردارید تا آلودگی محیط را به خود جذب نکند.